Praha, 12. června 2023 – V souvislosti s debatami o směřování tuzemského vinařství v evropském kontextu realizovala Vinařská unie průzkum zaměřený na to, co si o vinařství myslí veřejnost. Z dotazování mimo jiné vyplynulo, že většina lidí považuje Česko za vinařskou zemi a také, že upřednostňuje české víno při nákupu.
Do průzkumu provedeného ve dnech 25. až 30. května se zapojilo 1050 respondentů ve věku 18 až 65 let z celé České republiky. Zjištění ukazují, že velká většina z nich, konkrétně 85 %, považuje vinařství a vinohradnictví za součást kulturního dědictví.
Dále se ukázalo, že při nákupu vína za srovnatelnou cenu dává nadpoloviční většina lidí přednost tuzemského vínu, zatímco pouze 6 % preferuje zahraniční produkci. Čtvrtina lidí pak nemá konkrétní preferenci a zbylých 16 % se nerozhoduje podle země původu.
„Pokud jde o maximální částku za 0,75 litrovou lahev vína k běžné konzumaci, jen 21 % lidí je ochotno zaplatit více než 150 korun. Opět se potvrzuje, že čeští spotřebitelé jsou velmi citliví na cenu produktů,“ říká prezident Vinařské unie Ondřej Beránek.
Když měli lidé vybrat nejvýznamnější přínos vinařství, třetina uvedla „udržování tradic“, pětina pak „zaměstnanost a ekonomický přínos v regionech“. Dále následovalo „budování dobrého jména České republiky v zahraničí“ a „podpora turistického ruchu“.
Průzkum také odhalil, že 44 % lidí trávilo v posledních pěti letech dovolenou ve spojení s vinařskou turistikou, což naznačuje pokračující velký zájem o tento druh cestování.
Informace k průzkumu
Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos ve dnech 25. až 30. května na reprezentativním vzorku 1050 respondentů ve věku 18 až 65 let z celé České republiky.
Tisková zpráva ke stažení zde.